![]() |
| Λεωφορείο της γραμμής 509Β σε δρομολόγιο προς Αφίδνες – Πολυδένδρι – Καπανδρίτι – Βαρνάβα |
1. Περιγραφή της Τρέχουσας Κατάστασης
Το υφιστάμενο ημερήσιο πρόγραμμα της γραμμής 509Β περιλαμβάνει μόλις έξι (6) δρομολόγια ημερησίως, με κοινό ωράριο για όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Η περιορισμένη συχνότητα, σε συνδυασμό με τη μη διαφοροποίηση εργάσιμων & αργιών, δυσχεραίνει σοβαρά την καθημερινή μετακίνηση των κατοίκων στις περιοχές Ζηρίνειο – Αφίδνες – Πολυδένδρι – Καπανδρίτι – Βαρνάβα.
Τα μεγάλα χρονικά κενά ανάμεσα στα δρομολόγια (συχνά άνω των 3 ωρών) καθιστούν τη γραμμή αναξιόπιστη για βασικές ανάγκες μετακίνησης. Ενδεικτικά, τα διαστήματα 10:20–14:40 και 17:10–21:55 ουσιαστικά αποτρέπουν τη χρήση της γραμμής για εργασία με ημιενιαίο ωράριο, συναλλαγές με δημόσιες υπηρεσίες, γιατρούς, καταστήματα ή ακόμη και απλές κοινωνικές υποχρεώσεις.
Ιδιαίτερα προβληματική είναι η έλλειψη επαρκών πρωινών και βραδινών δρομολογίων, η οποία επηρεάζει:
-
την πρόσβαση εργαζομένων στους χώρους εργασίας εντός Αττικής,
-
τη μετακίνηση μαθητών και φοιτητών προς Κηφισιά και τον σιδηροδρομικό άξονα,
-
τη συμμετοχή των κατοίκων σε κοινωνικές και οικογενειακές δραστηριότητες.
Ως αποτέλεσμα, η γραμμή 509Β λειτουργεί περισσότερο ως γραμμή περιορισμένης χρήσης παρά ως καθημερινό μέσο μετακίνησης.
![]() |
| Το υφιστάμενο ημερήσιο πρόγραμμα της γραμμής 509Β, με μόλις έξι δρομολόγια και μεγάλα χρονικά κενά μεταξύ τους |
2. Πρόταση για Μια Λειτουργική και Αποτελεσματική Συγκοινωνιακή Σύνδεση
Για να μπορεί μια γραμμή να θεωρείται πραγματική αστική συγκοινωνία, οφείλει να παρέχει σταθερή, αξιόπιστη και προβλέψιμη συχνότητα. Με βάση τα χαρακτηριστικά της περιοχής, προτείνονται:
Αύξηση Συχνότητας
Από τα σημερινά 6 δρομολόγια, σε 1 δρομολόγιο ανά ώρα από αφετηρία και από τέρμα.
Επέκταση Ωραρίου Λειτουργίας
Ένα λειτουργικό πλαίσιο είναι 06:00–23:00, ώστε να καλύπτονται:
-
πρωινές μετακινήσεις εργαζομένων, μαθητών και φοιτητών,
-
απογευματινές επιστροφές από εργασία και σχολεία,
-
ανάγκες κοινωνικής ζωής τις βραδινές ώρες.
Κάλυψη Ωρών Αιχμής
Ενίσχυση των δρομολογίων κυρίως:
-
07:00–09:00
-
17:00–19:00
Καθιέρωση Εβδομαδιαίου Προγράμματος με Διαφοροποίηση
-
Δευτέρα–Παρασκευή: πλήρες πρόγραμμα με ώρες αιχμής
-
Σάββατο: δρομολόγια κάθε 60–90 λεπτά
-
Κυριακή: βασικό πρόγραμμα ανά 90 λεπτά (07:00–22:00)
3. Σημασία για την Ανάπτυξη της Περιοχής
Η αναβάθμιση της γραμμής 509Β δεν αποτελεί μόνο συγκοινωνιακή παρέμβαση. Λειτουργεί ως μοχλός ανάπτυξης για τις κοινότητες Αφιδνών, Πολυδενδρίου, Καπανδριτίου και Βαρνάβα:
-
Υποστήριξη τοπικών επιχειρήσεων
-
Προσέλκυση νέων κατοίκων
-
Αύξηση αξίας ακινήτων
-
Ανάπτυξη ήπιου τουρισμού
-
Διεύρυνση επαγγελματικών ευκαιριών
Μια κοινότητα χωρίς συγκοινωνία μένει πίσω∙ μια κοινότητα με αξιόπιστη συγκοινωνία προχωρά.
4. Η Ιπποκράτειος Πολιτεία εκτός δικτύου. Ένα κενό που δεν μπορεί να συνεχιστεί
Η Ιπποκράτειος Πολιτεία, με περισσότερους από 1.100 μόνιμους κατοίκους, παραμένει πλήρως εκτός δρομολογίου. Πρόκειται για έναν οικισμό χωρίς σχολεία και βασικές δημοτικές υποδομές, του οποίου οι κάτοικοι εξαρτώνται απόλυτα από την πρόσβαση σε Κηφισιά, Άγιο Στέφανο, Αφίδνες, Καπανδρίτι και Πολυδένδρι.
Η πλήρης απουσία δημόσιας συγκοινωνίας για έναν οικισμό αυτού του μεγέθους δεν είναι λειτουργικό μειονέκτημα είναι σοβαρή ανισότητα πρόσβασης.
5. Τεκμηρίωση Πληθυσμιακών Δεδομένων (Απογραφή 2021)
Για να αποτυπωθεί το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος, παρατίθενται τα επίσημα πληθυσμιακά στοιχεία των τεσσάρων κοινοτήτων που εξυπηρετεί η γραμμή 509Β:
|
|---|
Σύνολο: περίπου 9.700 κάτοικοι.
Πρόκειται για έναν πληθυσμό ισοδύναμο μικρού δήμου, σε απόσταση μόλις 15–35 χιλιομέτρων από την Κηφισιά.
6. Από τη θεωρία στην πραγματικότητα, το σημείο που αφορά τον πολίτη
Πέρα από αριθμούς και τεχνικές προτάσεις, το ζήτημα είναι ανθρώπινο.
Καθημερινότητα, εργασία, σχολεία, ιατρικές ανάγκες, κοινωνικές υποχρεώσεις.
Η δημόσια συγκοινωνία δεν είναι πολυτέλεια είναι ο ρυθμός μιας ολόκληρης ζωής.
Και όταν αυτός ο ρυθμός διακόπτεται για ώρες, η ζωή απλώς δυσκολεύει.
7. Κάλεσμα για Άμεση Παρέμβαση
Η αναβάθμιση της γραμμής 509Β δεν είναι πολυτέλεια αλλά προϋπόθεση σύνδεσης των κοινοτήτων με τον αστικό ιστό και την οικονομική ζωή.
Καλούμε τους βουλευτές της περιοχής, τον Δήμο Ωρωπού και τις υπηρεσίες συγκοινωνιών να προχωρήσουν άμεσα στις αναγκαίες παρεμβάσεις.
![]() |
| Οι κάτοικοι περιμένουν στο σκοτάδι, ένα δρομολόγιο που περνά με μεγάλη καθυστέρηση |
Στις Αφίδνες, το Πολυδένδρι, το Καπανδρίτι και τον Βαρνάβα, εκατοντάδες άνθρωποι περιμένουν σε στάσεις χωρίς στέγαστρο ένα λεωφορείο που περνά σαν κομήτης. Μόλις 15–35 χιλιόμετρα από την Κηφισιά, κι όμως τόσο μακριά χωρίς σταθερή συγκοινωνία. Είναι εικόνα επαρχίας είναι η καθημερινότητα περίπου δέκα χιλιάδων κατοίκων που αξίζουν κάτι πολύ καλύτερο.

















